Wednesday, May 19, 2010

The past and pending

יש לי את היכולת המופלאה להבחין בניואנסים קטנים וזניחים שאף אחד אחר לא מבחין בהם. אצבעות קצרות במיוחד, אישונים לא באותו גודל, קצת עצב מאחורי עיניים שנראות שמחות – מבחין בהכל. תכונה טובה? תכונה רעה? תכונה.

אנשים מעניינים אותי, זה לא סוד. לא במקרה נהייתי צלם של אנשים. לא במקרה ברחתי מהתמונות המבוימות ומהפוזות למצלמה אל העולם האותנטי של זבוב על הקיר – אנשים מעניינים אותי ברמה הבסיסית ביותר. עוד לפני הרכילות, עוד לפני הסיפורים, עוד לפני שאני יודע איך קוראים להם – אנשים מעניינים אותי ברמת ההתבוננות.

תכונה נוספת שיש לי – מוכחת, מאובחנת, ומאושרת על ידי אנשי מקצוע – היא דמיון עשיר. דמיון שהוא אבן היסוד לכל דבר יצירתי שעושה את דרכו מהראש שלי אל עבר העולם, אל עבר כולם. תכונה טובה? תכונה רעה? תכונה.

עכשיו – בכימיה כמו בכימיה יש תערובות ויש תרכובות. תערובת זה מונח טכני לשני חומרים שיושבים באותה צלוחית, נוגעים אחד בשני אבל לא מתרגשים אחד מהשני. תרכובת לעומת זאת זה הקסם שנוצר כששני חומרים נפגשים בצלוחית ומתרגשים אחד מהשני עד לכדי אימה. מה שנקרא – יש ביניהם כימיה. ולמה אני חופף אתכם על זה? כי היכולת שלי להבחין בקטני הניואנסים שסביבי מתחברת בהתרגשות לדמיון העשיר שלי ומייצרת תכונה שלישית, מוזרה וייחודית – אני יכול להסתכל על כל אדם בכל גיל – ומיד לדעת איך הוא נראה בעבר הרחוק ואיך הוא ייראה בעתיד הרחוק. יודע לזרוק גיל ומיד עולה לי בראש תמונה של אותו אדם בגיל הזה.

זה די פשוט - עיניים לא משתנות, מבנה עצמות הפנים נשאר פחות או יותר דומה לעצמו לאורך השנים. העור משתנה, השיער עושה את שלו, מבנה גוף משתגע עם הזמן. הבעה היא רמז חזק מאוד לאופי – מה שעוזר להציץ אל העבר ואל העתיד. יציבה עוזרת גם. כל הניואנסים נכנסים למכונה של הדמיון.

דבר מעניין ששמתי אליו לב הוא שלכל אדם יש גיל אופטימאלי – הגיל שמתאים לו ביותר. יש אנשים שיש בהם משהו ילדותי – השיא שלהם הוא עכשיו (אם הם בני 16) או פעם מזמן (אם הם בני 63). באנשים אחרים יש משהו רציני, כזה שמכיל את כל כובד הקיום – הם ייראו לא מתאימים לעצמם בגילאים צעירים אבל יהיו מושלמים כשהם יהיו סבא של מישהו. לכל אדם הגיל האופטימאלי שלו. ואם תשאלו אותי מה הגיל האופטימאלי שלכם – סביר להניח שאענה שעכשיו, ממש עכשיו זה הגיל האופטימאלי שלכם. כי מי רוצה לשמוע משהו אחר..?

אז מה - תכונה טובה?
תכונה רעה?
תכונה.

2 comments: