Saturday, July 30, 2011

שבעה טיפים לקניית מצלמה דיגיטלית לא מקצועית

"איזו מצלמה (לא מקצועית) כדאי לי לקנות?"

וואו, כמה פעמים שאלו אותי את זה. ואחרי כל כך הרבה פעמים שנשאלתי את אותה השאלה הייתם מצפים שכבר תהיה לי תשובה מוכנה.

ובכן - לא. בחירת מצלמה היא דבר לא פשוט, ויש לקחת בחשבון פרמטרים רבים שמשתנים מאדם לאדם, מסוג שימוש אחד למשנהו ובעיקר מתקופה לתקופה. אז ברור שאין מצלמה אחת שאני יכול להמליץ עליה. גם לא שלוש. מה אני כן יכול לעשות? לספר לכם איך אני הייתי מחפש מצלמה. הרשימה מסודרת מהפרמטר החשוב ביותר לחשוב פחות.

1) גודל המצלמה - במצלמות הגודל כן קובע. כשאנחנו קונים מצלמה אנחנו קודם כל רוצים להשתמש בה. ממבט סביבי בשנים האחרונות ראיתי דבר מעניין: אנשים מסתנוורים ממפרטים טכניים בקלות. לפעמים אפשר להוסיף מעט מאוד כסף ולקבל תמורתו מפלצת משוכללת עם יכולות מדהימות. אבל מה שבפועל קורה הוא שרוב המפלצות נזנחות במגירה אחרי ההתלהבות הראשונית, כיוון שהן לא נוחות לנשיאה. לא נכנסות בכיס, מסורבלות מדי בתיק - עושות לחשוב פעמיים לפני שלוקחים אותן. אז מתי משתמשים בהן? בסיום קורס קצינים של הבת, או בארוחת פסח. תשתמש בהיכרות שלך עם עצמך כשאתה תוהה אם באמת תשתמש בזה.

2) גודל המסך - נשמע תמוה, לא? סך הכל גודל המסך לא משפיע בכלום על הצילום עצמו - הוא רכיב תצוגה בלבד. ובכ"ז - מסך קטן מוריד משמעותית את החשק לצלם. והוא עושה את זה פעמיים - פעם אחת בצילום ופעם אחת בצפייה בתמונה שצולמה. ברוב המצלמות הלא מקצועיות כבר לא מסתכלים דרך העינית - כל שלב הפריימינג (ההחלטה מה יהיה בתמונה) קורה דרך המסך. מסך קטן גורם לנו לא לשים לב לפרטים ובעצם עושה הכללה לפריים. כשאין פרטים, אלא רק דמויות שמסודרות בצורה מסויימת - אין המון הבדל (בעיניי הצלם בזמן הצילום) בין תמונה אחת לאחרת. לכן מסך קטן גורם לצלם פחות תמונות ממסך גדול - וחבל. גם בעת צפייה בתמונה שזה עתה צולמה - אם לא נראה את היופי שבאנשים, את הבעות הפנים, את הניואנסים שבפריים - לא נתלהב מהתמונה. ומה קורה אז? לא מצלמים. אז למה קנינו...?

3) צמצם - יכולת המצלמה להתמודד עם תנאי תאורה קשים. מה זה תנאי תאורה קשים? כל דבר שהוא לא שטוף אור יום. אפילו סלון הבית בשעת ערב מוקדמת (שאינו חשוך בכלל לעין המתבוננת) יהיה חשוך מדי למצלמה. ומה מצלמה עושה כשחשוך לה? אחד משלושה דברים: א) מצלמת ברמת גרעיניות גבוהה (בעקבות שימוש ב-ISO גבוה) - דבר שמכער את התמונה. ב) מצלמת בצורה מרוחה (בעקבות שימוש בזמן חשיפה גבוה שרגיש לכל תנועת יד ותנועה של אנשים בתמונה) - מה שגורם לתמונה להיות לא שמישה. ג) מצלמת עם פלאש (שבד"כ שמצלמות מקצועיות עושה יותר רע מטוב) - מה שמשנה את התמונה ונוטל ממנה עומק ועניין. וכשלפחות חצי מהתמונות שנרצה לצלם הן בתנאי תאורה לא נוחים ויוצאות רע - כנראה שלא נרבה לצלם. אז באמת למה קנינו? מצלמה עם מפתח צמצם גדול יותר טובה לנו יותר. ככל שהמספר יורד - גודל הצמצם עולה. 2.8 טוב לנו יותר מ-4.5. צמצם בעל מפתח 1.8 זה חלום.

4) מהירות תגובה - קרה לכם פעם שהעמדתם את כולם לתמונה וחיכיתם חמש שניות עד שהלחיצה תיקלט והצילום יתבצע? זה מאפיין של מצלמות פחות טובות, ואחד ממורידי החשק האמיתיים בצילום. מהירות תגובה של מצלמה נגזרת מהרבה דברים, בינהם גודל החיישן, איכות מנוע העדשה, הרגישות לאור ומהירות כרטיס הזיכרון. שווה לברר עם המוכר מה המגבלות של המצלמה והאם היא נחשבת איטית, סבירה או מהירה.

5) עמידות - כמה פעמים כבר קונים מצלמה בחיים? זה נכון שעם גבור קצב הטכנולוגיה גם גובר קצב התחלופה, אבל חוק השלוש שנים חל לדעתי גם על מצלמות דיגיטליות. שווה לבדוק מה חיי אורך חיי המצלמה. מתי היא מתחילה לזייף. מתי הבטרייה כבר לא כל כך מחזיקה. שווה גם לברר עד כמה המצלמה עמידה לנזקים כמו מכות, נפילות, תנאי מזג אוויר (אבק, מים) וכו'.

6) זום - היום כבר יודע כל עולל שכשמוכרים לך מצלמה תתעלם מהנתון "זום דיגיטלי" (שהוא חסר משמעות ומטעה). זום אופטי הוא הזום הרלוונטי לנו, ומשמעותו היא "כמה קרוב אני יכול לראות מבלי לזוז מהמקום?". אני באופן אישי חושב שלזוז מהמקום כדי לצלם תמונה זה דבר נכון שעושה רק טוב לתמונה עצמה וגם למגוון התמונות שמצולמות באותו אירוע. אבל לא תמיד ניתן ורוצים לזוז (קורס קצינות, ספארי וכו'...). יותר זום (מכפלה גדולה יותר) טובה לנו יותר.

7) רזולוציה - או בשמה הרווח ברחוב - כמה מגה-פיקסל? זהו אחד הנתונים המטעים ביותר בשוק המצלמות ומשום מה - אחד המסנוורים ביותר לקונים. רזולוציה אומרת באיזה גודל מקסימלי ניתן לראות את התמונות שיוצאות מהמצלמה לפני שנתחיל לשים לב לריבועים הקטנים שבונים את התמונה (הפיקסלים). באופן עקרוני רזולוציה גבוהה טובה לנו יותר מרזולוציה נמוכה. אבל שימו לב - במצלמות של היום גם רזולוציות נמוכות יחסית הן כשלעצמן מאוד גבוהות. 12 מגה-פיקסל (שהוא בדיחה לעומת שניתן להשיג היום) הוא כשלעצמו די הרבה ויותר ממה שרובנו נצטרך אי פעם בחיים. מה גם שרזולוציה לא קשורה בכלל לכמה טובות התמונות יוצאות - ולכן סעיף זה נמצא במורד הרשימה. תמונה יכולה להיות יפה או מכוערת - גם ברזולוציות מאוד גבוהות וגם ברזולוציות סבירות ונמוכות. לכן כדאי להתייחס לפרמטרים אחרים לפני שמתייחסים לפרמטר זה.

רק כדי לסכם - כשבאים לקנות מצלמה לא מקצועית או חצי מקצועית - מראש מוותרים על האיכות הטובה ביותר לטובת פרקטיות - שנוכל להרשות לעצמנו לקנות, שנוכל להרשות לעצמנו לסחוב, שלא נרגיש בעונש ושנתעד כמה שיותר רגעים למזכרת. שבו עם עצמכם, עם התקציב שלכם, עם ההיכרות שלכם עם עצמכם. שבו עם חברים שמכירים מצלמה או שתיים, אולי אפילו צלמו כמה תמונות במצלמות של חברים - תבינו מה נכון לכם.

מקווה שיכלתי לעזור.

No comments:

Post a Comment