Sunday, January 8, 2012

יוצר, כוכב, מכונאי.


על כריכת הספר SCREW WORK, LET'S PLAY מבטיח ג'ון וויליאמס ללמד את הקוראים איך לעשות מה שאוהבים ולקבל על זה כסף. כבר שמעתם את ההבטחה הזאת המון פעמים? זה נשמע לכם שרלטני? גם לי. את הספר לא הייתי קורא (וגם לא ממליץ עליו לחלק מחבריי) לולא הוא הגיע אליי בדלת האחורית, כמו כל דבר מעניין אחר בחיים שלי - דרך אשתי.

ג'ון וויליאמס הוא תכניתן לשעבר שמאס באורח חייו והחליט לעזוב את משרתו המכניסה לטובת תשוקות שקצת יותר בוערות בקרבו אך אינן מבטיחות הכנסה בטוחה. במילים אחרות – יצא להרפתקאה. מהספר התרשמתי שוויליאמס הוא אדם נבון, מחושב בצעדיו ומאוד מתודולוגי – כלומר יודע לפרוט את הצלחתו ובחירותיו הנכונות לכדי משנה סדורה, רשימת "עשה ואל תעשה" מובנית ומנומקת.

הספר ברובו לא חידש לי – כשקראתי אותו הרגשתי הזדהות עם תהליכים רבים שוויליאמס מתאר, עם לבטים שחווה, תובנות שהציפו אותו והחלטות שקיבל. הסיבה שבגללה הספר תפס את תשומת לבי היא זאת: כשכן הצלחתי למצוא משהו חדשני בדבריו של וויליאמס הדבר הרגיש כמו למצוא חתיכת פאזל חסרה.

וויליאמס יוצא מנקודת הנחה שקוראיו מייחלים לשינוי בחייהם אך תקועים בשלב זה או אחר – רעיונות, מוטיבציה, אומץ, תכנית כלכלית או כל דבר אחר. מרבית האנשים מוותרים על הניסיון לשינוי בחייהם בגלל שזו פשוט משימה שגדולה עליהם. ממקום מושבם בחיים הם מנסים להביט אל האופק המיוחל והוא פשוט רחוק מדי ובכנות – לא נראה להם בר השגה.

כדי להנגיש את בשורת השינוי בחיים - וויליאמס מנסה לפרוט לחלקים קטנים את המפלצת. הוא מפרק אותה לשלבים של מוכנות, שלבים של בנייה, מטרות לטווח קצר ומטרות לטווח ארוך. הוא בפירוש אומר שלא לכל שלב בדרך תוכל לתת מענה בעצמך. אתה לא עובד בריק, חייך באים במגע מתמיד עם חייהם של אחרים ודרכך לשינוי עוברת דרך תחנות רבות שאינן בהכרח בשליטתך.

מהלך מקדים חשוב במסע לשינוי הוא הצורך לאבחן מהן היכולות והחוזקות של כל אחד ואחת – אותן יכולות וחוזקות שעומדות לצידו במסע לשינוי. ידיעת והכרת החוזקות, כמו גם החולשות, עוזרת להבין אילו חלקים מהחלום (או הפנטזיה) לשינוי אנחנו יכולים לקחת על עצמינו ובאילו חלקים נצטרך לחבור לאחרים, לפנות לעזרה, לשכור שירותים או לפחות לדעת לא לצפות מעצמנו להיות טובים בהכל.

הקטע הבא מתורגם מאנגלית מספרו של וויליאמס, ועוסק בשמונת הטיפוסים הקיימים לסיווג אישיות. נסו למצוא את עצמכם בינהם:

יוצר
חוזקות: ראיית התמונה הגדולה; התנעת פרוייקטים ועסקים; יצירת מוצרים; שפע של רעיונות חדשים; סיעורי-מוחות; המצאות; יוזנה; יוצרים מתקיימים מיצירת מוצרים ועסקים שאחרים מנהלים ומתפעלים.

חולשות: חוסר מיקוד בפרוייקט וחוסר יכולת להובילו לסיום; יכולת מעוטה בתחום הניהול הפיננסי והצוותי; יכולות חלשות בתחום האדמיניסטרציה. 

כוכב
חוזקות: בולט על רקע היתר; נמצא באור הזרקורים; מציג, מופיע. בעל חזון לאספקטים שונים במוצרים ובעסקים – עיצוב פנים, עיצוב גרפי, שיווק ומיתוג. לרוב מצליח להוציא את הטוב מאנשים ובכך משמש כמעיין קואוצ'ר, מקור מוטיבציה לאנשים. כוכבים מתקיימים מיצירת מותגים.

חולשות: עלול להעריך תדמית על פני ביצוע. זריז לפזר כספים.

תומך
חוזקות: יכולות בינאישיות טובות, יכולות לבניית מערכות יחסים; יוצרים קשרים חדשים, מעוררים מוטיבציה בצוותים, עוזרים לאחרים להצטיין מבלי להזדקק בעצמם לאור הזרקורים; מתרגמים את הרעיונות של היוצרים לפרוייקטים ותכניות פעולה. תומכים מתקיימים מתמיכה בייזמים ויוצרים או מהובלת צוותים להצטיינות.

חולשות: יכולת מעוטה לניתוח פיננסי, להתעסקות בפרטים טכניים ולעבודת משרד. מעדיפים אינטרקציה מסוג פנים-אל-פנים על פני אינטרקציה און-ליין.

סוגר עסקאות
חוזקות: תקשורת, השפעה וניהול מו"מ; זיהוי קשרים בשוק; חוש תזמון טוב; אוהבים לדבר בטלפון ולהיות בתנועה. פרקטיים, בעלי רגליים על הקרקע. מתקיימים מסגירת עסקאות של אחרים.

חולשות: לא נוטים להצמד לתכניות; לא יוזמים רעיונות חדשים.

סוחר

חוזקות: קונה בזול ומוכר ביוקר, בין אם בשוק הפשפשים או בשוק ההון; טוב במקח; עוסק בסחר כל חייו, מפתח את מיומנות השוק שלו כל הזמן; עשוי לאהוב טיולים ושפות ועשוי להמשך לייבוא וייצוא; בעל חוש תזמון מצויין, בעל כושר התבוננות, בעל פרגמטיות ומסוגלות למקבל משימות.

חולשות: עושים הרבה דברים במקביל, אך כתוצאה כלום לא נעשה ביסודיות.

אספן
חוזקות: מונחה פרטים; פועל בתלם; אמין, יסודי ומכבד לוחות זמנים; משחק על בטוח; מזהה מראש כשלים פוטנציאליים. אספנים מתקיימים ממשחקים לטווח ארוך; איסוף נכסים ומניות, או עזרה באיפוס צוותים ובקרה על כך שמה שצריך לקרות אכן יקרה, ובזמן.

חולשות: עשוי להגרר לדחיינות; דעתו מוסחת ע"י פרטים קטנים; עשוי להיות פסימי יותר מאשר אופטימי; איטי לפעול.

בן אצולה
חוזקות: מאורגן; מצוי בפרטים; מנתח כל סיטואציה; אוהב מחקר; מבחנים בפרטים שאחרים מחמיצים; מסוגל למנות כל פרט ופרט. בן האצולה מתקיים מרצף העניינים – תזרים מזומנים מהשכרת נכסיו (או במקרה של מייסדי Google – השכרת המידע שברשותו). בני האצולה אוהבים עסקים שמפעילים את עצמם ולא מצריכים מהם לעבוד או לנכוח בפועל.

חולשות: חסרי סבלנות לגינונים חברתיים. נשאבים לעתים קרובות לארגון אובססיבי של דברים ולעיסוק בנתונים; מחמיצים את התמונה הגדולה. בני אצולה פועלים באיטיות ובנחישות – דבר שיכול לגרור תסכול אצל הסובבים אותם.

מכונאי
חוזקות: מוצאים דרכים טובות יותר לעשות דברים; תופסים רעיונות שנזרקים לאוויר (לעתים ע"י יוצרים) ומפתחים אותם לכדי מוצרים או מערכות; מסוגלים לגמר, לפשט, לשכפל ולשפר דברים בזריזות; פרפקציוניסטים ומונחי פרטים. בעוד שיוצרים טובים בהתנעת תהליכים, מכונאים מעולים בסיום תהליכים. מכונאים מתקיימים מהתהליכים והמערכות שהם מייצרים.

חולשות: אופן התקשורת שלהם יוצר לעתים רבות חיכוכים; מעדיפים להישאר מרוחקים, מסוגרים ולא מתערבבים בסובב אותם; טיפוסים מורכבים ולא גמישים. החתירה לשלמות מעקרת אותם מהרצון להשתנות או להתפשר; נסחפים לעיסוק בפרטים הקטנים.

לא יפתיע אותי אם אתם יותר מטיפוס אחד. אני לדוגמא - יוצר, כוכב ומכונאי. 
נסו למצוא מה מבין הטיפוסים הללו אתם לא, למרות שהוא חיוני להגשמת החלומות שלכם. אם הצלחתם להתמקד - אתם יודעים עכשיו בדיוק את מי אתם מחפשים כדי שיחבור אליכם להרפתקאה עסקית.

ואם אתם במקרה סוגרי עסקאות ומחפשים עסקים - אני מחפש אתכם לכמה שיתופי פעולה. צרו קשר.


No comments:

Post a Comment